ZEBEDEE ARMSTRONG

ZEBEDEE ARMSTRONG
1911-1993 | AMERICA

Zebedee Armstrong and his works
Zebedee Armstrong and his works

Born in 1911 in Georgia Zebedee Armstrong is an African American folk artist who creates complex calendars for predicting the end of the world. Like his father before him, Armstrong worked for much of his life on the Mack McCormick farm picking cotton. After the death of his wife, Armstrong went to work for the Thomson Box factory and remained there until he retired in 1982. 

Zebedee Armstrong, artista afroamericano nato in Georgia nel 1911, ha creato complessi calendari per predire la fine del mondo. Come suo padre, Armstrong lavorò presso l’azienda Mack McCormick come raccoglitore di cotone. Dopo la morte della moglie, Armstrong andò a lavorare per la fabbrica Thomson dove vi rimase fino al pensionamento, avvenuto nel 1982.

Untitled, u.d.
Untitled, u.d.

In 1972, and angel visited Zebedee Armstrong and proclaimed, “You have to stop wasting your time because the end of the world is coming.” Armstrong took the angel at its word and began working night and day in order to devise a calendar to predict the occurrence of this catastrophic event. He has made hundreds of calendars over the years, all in different sizes and shapes.
Some of Armstrong’s calendars are constructed of wood, which he nails together into boxes that are irregular in shape. Others are done on flat paper or cardboard. The artist also paints on reclaimed objects such as mailboxes, urns, and vending machines. He paints the piece white, then lines it with grids he calls “taping.” Taping and lettering are done with a permanent felt marker. Some of the calendars have clocklike constructions with movable hands affixed to their faces (calendar wheels). The calendars contain lettered segments and divisions representing the past or the future and are colored mostly with black, red, white, and blue.

Nel 1972 Zebedee Armstrong riceve un messaggio da un angelo: “Devi smettere di sprecare il tuo tempo, perché la fine del mondo è vicina”. Inizia quindi a lavorare giorno e notte al fine di elaborare un calendario per prevedere il giorno della catastrofe. Ha realizzato centinaia di calendari nel corso degli anni, tutti di diverse forme e dimensioni.
Alcuni di questi calendari sono costituiti da listelli in legno inchiodati a creare una scatola di forma irregolare. Altri sono fatti di carta o cartone, ma spesso il calendario viene dipinto anche su oggetti di recupero come caselle di posta, urne, distributori automatici. Armstrong dipinge il pezzo di bianco e crea linee chiamate “taping”: taping e lettere sono realizzate con pennarelli. Alcuni dei calendari sono veri e propri orologi con ruote e parti mobili. I suoi lavori contengono segmenti di lettere e divisioni che rappresentano il passato o il futuro e sono prevalentemente neri, rossi, bianchi e blu.

Untitled, u.d.
Untitled, u.d. © Jay Wehnert
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http://orangehillart.com/ArtistInfo.asp?ArtistID=1002