STANISLAW ZAGAJEWSKI

STANISLAW ZAGAJEWSKI
1927-2008| POLAND

Stanislaw Zagajewski, 1960s
Stanislaw Zagajewski, 1960s

Stanislaw Zagajewski was abandoned by his mother at the age of two in front of a Church in Warsaw, Poland. Then he was placed in various orphanages, and he later trained as a mason before being employed in stucco restoration in the old city of Warsaw.

Stanislaw Zagajewski è stato abbandonato dalla madre all’età di due anni di fronte ad una Chiesa di Varsavia, Polonia. È stato quindi inserito in diversi orfanotrofi e, allenandosi dapprima come muratore, si è poi dedicato al restauro degli stucchi della vecchia Varsavia.

Untitled, u.d.
Untitled, u.d.

Parallel to this, he started to model in clay to thwart the hostility aimed at him because of his non-conformity and his disability – he walks with a limp. In 1952 he left his job, moved into a building in ruins and devoted himself to sculptural modelling. Stanislaw Zagajewski eventually moved to Wloclaweck where, thanks to sponsorship from the director of a ceramics factory, he was able to fire his sculptures. The Wloclaweck Museum likewise placed at his disposal a workshop which allowed him, from 1970 onwards, to produce the monumental low-reliefs of a religious nature that he calls his ” altars “. The majority of his themes are drawn from the Catholic religion, which he practices with fervor.

Parallelamente a questo, ha cominciato a modellare la creta per contrastare le varie ostilità nei suoi confronti, dovute al suo anticonformismo e alle sue disabilità motorie. Nel 1952 lasciò il lavoro per trasferirsi in un edificio in rovina dove poté dedicarsi alla modellazione scultorea. Si trasferì poi a Wloclaweck dove, grazie al direttore di una fabbrica di ceramiche, poté completare le sue sculture. Il Museo Wloclaweck gli ha permesso, mettendogli a disposizione un laboratorio dal 1970, di produrre i monumentali bassorilievi di carattere religioso da lui nominati “altari”. La maggior parte dei suoi temi è infatti d’ispirazione cattolica, fondamentale per la sua esistenza.

Untitled, u.d.
Untitled, u.d.
Untitled, u.d.
Untitled, u.d.
Untitled, u.d.
Untitled, u.d.
Untitled, u.d.
Untitled, u.d.