SCOTTIE WILSON
(LOUIS FREEMAN | 1888-1972 | SCOTLAND)

“When I’m working I can see what’s happening, and I can imagine what’s going to happen.”

Scottie Wilson was born “Louis Freeman” in 1888 to a humble family of Lithuanian immigrants in Glasgow, Scotland. As a child, he didn’t complete many years of schooling in order to helps support his family, and as a young man he traveled extensively (France, South Africa, India), serving on the Western Front during World War I. 
Wilson emigrated to Toronto, Canada, around 1935, where he operated a second-hand shop. It was here that he began to draw images of the eternal struggle between good and evil.
He was fascinated by a pen that he had come across in his store and suddenly was compelled to put it to use: “I’m listening to classical music one day – Mendelssohn – when all of a sudden I dipped the bulldog pen into a bottle of ink and started drawing – doodling I suppose you’d call it – on the cardboard tabletop. I don’t know why. I just did. In a couple of days – I worked almost ceaselessly – the whole of the tabletop was covered with little faces and designs. The pen seemed to make me draw, and the images, the faces and designs just flowed out. I couldn’t stop – I’ve never stopped since that day.”
Wilson drew like a Spiritualist medium; his overwrought but refined drawings invoked a vast bestiary of fantastical creatures that earned him art world recognition. Wilson drew in a semi-trance state, he did not intentionally channel spirits as did mediumistic artists also active in Spiritualist communities. However, his drawings share many traits with the work of his mediumistic counterparts: highly symmetrical compositions in which faces and figures emerge from an undulating, unstable ground; images that seem paradoxically alive and yet static; the sense that each work reveals only a small part of a larger, mysterious universe, known only to the artist. His lexicon includes birds, animals, self-portrait clown caricatures, all emerging from an otherworldly web that also seems to engulf them.

SCOTTIE WILSON
(LOUIS FREEMAN | 1888-1972 | SCOZIA)

“Quando dipingo posso vedere cosa succede e posso immaginare cosa succederà.”

Scottie Wilson (vero nome, Louis Freeman) è nato nel 1888 da un’umile famiglia di immigrati lituani a Glasgow, Scozia. Da bambino non ha potuto completare gli studi per poter aiutare economicamente la famiglia; in gioventù ha potuto viaggiare molto (Francia, Sud Africa, India) anche a causa della sua partecipazione sul Fronte Occidentale durante la Prima Guerra Mondiale.
Wilson si spostò a Toronto, Canada, nel 1935, dove poté gestire un negozio di articoli usati. Fu proprio qui che incominciò a disegnare immagini raffiguranti l’eterna lotta tra il bene e il male.
Affascinato da una penna che aveva nel suo negozio, fu costretto a doverla utilizzare: “ Un giorno, mentre stavo ascoltando musica classica (Mendelssohn), la mia penna si è immersa in una bottiglia di inchiostro e ho incominciato a disegnare scarabocchi su un cartone. Non so il perché. In un paio di giorni ho lavorato quasi senza sosta, tutto il tavolo era coperto di piccoli volti e disegni. La penna sembrava farmi disegnare e le immagini, i volti uscivano da soli. Non riuscivo a smettere, e non ho mai smesso da quel giorno”.
Wilson disegnava come un medium; i suoi lavori sovraffollati ma raffinati invocano una vasta gamma di creature fantastiche che gli hanno permesso grandi riconoscimenti nel mondo dell’arte.
Wilson si inseriva in uno stato di semi-trance, non intenzionalmente come facevano gli artisti medianici. Tuttavia i suoi disegni condividono molte caratteristiche dei lavori di medium: composizioni simmetriche i cui volti e figure emergono da un ondulato ed instabile terreno; immagini che sembrano paradossalmente vive. Ogni opera rivela una piccola parte di sé, lasciando intravedere un vasto e misterioso universo noto solo all’artista. Il suo lessico comprende uccelli, animali, autoritratti caricaturali: tutto emerge da una rete ultraterrena che sembra inghiottirli.

Grotesque Design with Birds and Fish, 1940 ca., Crayon and pen and ink on paper © National Galleries Scotland
The Tree of Life, 1958-9, Presented by Charles Aukin, 1959 © Tate.org
Spring, c. 1960 pencil, colored pencil, and ink on paper © Anthony Petullo Collection

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