MORTON BARTLETT
(1909-1992, USA)

The self-taught artist Morton Bartlett, orphaned at the age of eight – like the compared Henry Darger – was adopted by a wealthy couple of Massachusetts. They permitted him to enrolled at Philipps Exter Academy and Harvard University, that he left for became a freelance photographer. Health problems forced him to give up that profession, therefore he started several jobs and was enlisted in the American Army during the World War II. After the war, he founded “Morton Bartlett and Associates”, a graphic design and printing agency.
He was a private man and his passion – which was discovered after his death by Marion Harris – consisted in the creation of dolls since 1936. These sculptures, obtained first in clay and then cast in plaster, were painted with realistic details: they were a group of perfectly sculpted children aged 6-16, wearing hand-made clothes and wigs. He used to photograph this perfect dolls in staged scenarios, dressed and posed at once both quotidian and dramatic: reading in bed, at ballet class, smiling sweetly, crying in disappointment, with sensual poses or true-to-life situations. The attention that he put in the creation of realistic details, clothes, and pictures, derived probably from the necessity to fill the void that characterized his life, hoping that his dolls could take life – like in the Pygmalion myth.
The first time that his imaginary world became “public” was in 1963 in a Yankee Magazine article. The attention which followed surprised him and led to this remarkable body of work being packed away, each child in its own container, to remain unseen for the next thirty years. The discovery of Marion Harris in 1993 culminated with an exhibit and a catalog, FAMILY FOUND and Bartlett’s work has acclaimed in major museums and private collections.

MORTON BARTLETT
(1909-1992, USA)

L’artista autodidatta Morton Bartlett, orfano all’età di otto anni – come Henry Darger a cui viene spesso paragonato – fu adottato da una ricca famiglia del Massachusetts. Questa gli permise di frequentare la Philipps Exter Academy e la Harvard University che lui lasciò per dedicarsi alla fotografia freelance. Problemi di salute lo costrinsero a lasciare tale professione per intraprendere diversi lavori e partecipare alla Seconda Guerra Mondiale come soldato. Dopo il conflitto fondò la “Morton Bartlett and Associates”, una società di stampe e graphic design.
Era un uomo riservato e la sua passione, scoperta dopo la sua morte da Marion Harris, consisteva nella creazione di bambole, attività svolta dal 1936. Queste sculture, ottenute attraverso una calco in gesso da una base in creta, venivano pitturate e arricchite di dettagli realistici: raffiguravano ragazzini tra i 6 e i 16 anni, coperti da abitini realizzati a mano e parrucche. Questi venivano fotografati in appositi scenari, vestiti e in posa per scene quotidiane o drammatiche: leggendo libri, a scuola di ballo, sorridenti, tristi e piangenti, con pose sensuali o in situazioni di totale realtà. L’attenzione che lui metteva nella creazione di questi dettagli realistici, abiti e fotografie deriva probabilmente dalla necessità di colmare il vuoto che caratterizzava la sua vita, nella speranza che queste bambole potessero prendere vita, come nel mito di Pigmalione.
A rendere “pubblico” per la prima volta il suo mondo immaginario è un articolo dello Yankee Magazine nel 1963. L’attenzione che ne scaturì sorprese Morton tanto da fargli impacchettare tutte le sue bambole, una in un contenitore diverso, tenendole nascoste per i successivi trent’ anni. La scoperta di Marion Harris nel 1993 culminò con un’esposizione ed un catalogo, FAMILY FOUND. Da quel momento le opere di Bartlett vennero apprezzate dai maggiori musei e collezioni private.

Morton Bartlett, Girl Reading, c. 1955/2006 © Julie Saul Gallery
Morton Bartlett, Boy with Red Hat, c. 1955/2006, © Julie Saul Gallery

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