EIJIRO MIYAMA
(1934 | JAPAN)

Eijiro Miyama is often referred to as Bōshi Ojisan (“Hat Man”) due to his habit of riding his bicycle around the streets of Yokohama wearing eccentric clothing and large, elaborate hats adorned with dolls and other recycled objects.

He was born in Mie Prefecture, Japan. A loner, he never married. He has had various jobs, notably as a day labourer in the construction industry and as a lorry driver. When he was around fifty-five, he settled in one of the boarding houses for impoverished working men in Yokohama’s Kotobuki district, where the unemployed and the socially excluded, homeless, tend to congregate. Today he divides his time between free karaoke and his parades in town : every Saturday and Sunday, Eijiro Miyama goes to the Chinese district in Yokohama, a very lively place. There he meanders through the crowd on his bike, decked out in his brightly coloured hats and clothing, with messages of peace and fraternity written on cardboard packaging attached to his back.
The inspiration became about ten years ago, when Eijiro walked around with a cup of instant noodles on his head. People turned to stare as he went by. This act, provocative and liberating, gave him a huge feeling of exaltation. He gradually created eccentric headgear that he adorned with toys and sundry objects found discarded at flea markets. Some hats can weigh up to 7kg. But this creator also applies his ingenuity to the clothes bought at jumble sales that he dons for his weekly appearances, turning his body into a support for expression.

EIJIRO MIYAMA
(1934 | GIAPPONE)

Eijiro Miyama è spesso definito come Bōshi Ojisan (“Uomo col cappello”) per via della sua abitudine ad andare in bicicletta per le strade di Yokohama indossando abiti eccentrici e grandi cappelli ornati di bambole e oggetti riciclati.

È nato nella Prefettura di Mie, in Giappone. Non si è mai sposato e ha sempre vissuto in solitudine. Numerose sono le esperienze lavorative compiute in svariati settori, dalle costruzioni al trasporto. All’età di 55 anni si stabilì in una delle pensioni dedicate ai poveri nel quartiere di Yokohama, distretto di Kotobuki, luogo di aggregazione di disoccupati, emarginati e senzatetto. Oggi divide il suo tempo tra il karaoke e le sfilate in città: il sabato e la domenica Eijiro pedala tra la folla del vivace quartiere cinese di Yokohama, vestito con le sue creazioni, enormi cappelli dai colori vivaci ed imballaggi di cartone montati sulla schiena spesso coperti di messaggi di pace e fraternità.
L’ispirazione avvenne un giorno, ormai molti anni fa, quando Eijiro si mise una tazza di noodles istantanei in testa e incominciò a camminare per strada. La gente, sbigottita, si volse a guardarlo mentre passava. Questo atto provocatorio e liberatorio gli diede un gran senso di esaltazione e da lì decise di creare copricapi eccentrici ornati di giocattoli e oggetti vi vario tipo trovati nei mercatini delle pulci. Alcuni dei suoi cappelli arrivano a pesare 7 kg. Il suo ingegno non riguarda solo cappelli, ma anche vestiti, acquistati ai mercatini dell’usato ed indossati in occasione delle sue apparizioni settimanali. In qualche modo esso stesso diventa un’opera d’arte.

Eijiro Miyama, via Flickr – Astrid Berglund @ Collection de l’Art Brut
Eijiro Miyama in Yokohama, Japan, 2006 © Lucienne Peiry, Collection de l’Art Brut, Lausanne
Eijiro Miyama in the streets of Yokohama, 2006 © Collection de l’Art Brut, Lausanne
Eijiro Miyama © Dazed

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