ANTONIO ROSENO DE LIMA

1926-1998 | BRASIL

Onça, 1989 © Collection de l'Art Brut, Lausanne
Antonio Roseno de Lima, Onça, 1989 © Collection de l’Art Brut, Lausanne

Antonio Roseno de Lima è nato nel 1926 ad Alessandria (Rio Grande do Norte, Brasile). Le modeste condizioni economiche della sua famiglia lo hanno obbligato a lavorare sin da giovane: creava gabbie per uccelli, oggetti in legno e cucchiai. Dopo un matrimonio di otto anni ed una moglie in attesa del loro quinto figlio, decise di incominciare una nuova vita a San Paolo. All’età di trentacinque anni Roseno de Lima frequentò un corso di fotografia, e, successivamente, incominciò a fotografare i bambini alle feste di compleanno e i matrimoni. Questo ha segnato l’inizio della sua “seconda carriera”, come fotografo professionista.

Antonio Roseno de Lima was born in 1926 in Alexandria (State of Rio Grande do Norte in Brazil). His family was modest and for this reason he began working at a very early age, making birdcages, wood objects and spoons. Coming from a family of modest means, he began working at a very early age, making birdcages, wood objects and spoons. After an eight-year marriage and with his wife awaiting their fifth child, he set out to make a new life in São Paulo. At the age of thirty-five, Roseno de Lima took a course in photography, and thereafter began photographing children at birthday parties and weddings. This marked the start of his “second career,” as a professional photographer.

Untitled, 1979 © Collection de l'Art Brut, Lausanne
Antonio Roseno de Lima, Untitled, 1979 © Collection de l’Art Brut, Lausanne

Trovandosi in pessime condizioni economiche, nel 1976 ha preso a vivere nella favela Três Marias in Campinas, dove rimase fino alla sua morte nel 1998. Roseno de Lima non aveva luce elettrica e viveva circondato da pile di vecchie carte, lattine, dipinti e animali. Dipinse quotidianamente, creando in serie. Quando un oggetto colpiva la sua fantasia, si creava uno stencil in lamiera della figura in modo che potesse riprodurlo più volte. Utilizzava materiali molto semplici e dipingeva su un tavolo coperto di oggetti senza valore. Colorava vivacemente figure di animali, piante e oggetti raffigurati attraverso forme sintetiche ed efficaci, dotandoli di un potere vivace e intensa espressione. Alla sua morte, nel 1998, la maggior parte delle sue opere già appartenevano a vari collezionisti in Brasile e in altri paesi. Il resto è finito in discarica per via della famiglia che fece pulire la sua abitazione.

The poor conditions in which he found himself, forced him to live, in 1976, in the favela Três Marias in Campinas, where he remained until his death in 1998. Roseno de Lima had no electric lighting and lived surrounded by piles of old papers, tin cans, paintings and animals. He painted daily, and drew in series. When a piece struck his fancy, he would cut out a sheet metal stencil of it so he could do it over as often as he wished. He used poor materials, painting on a table covered with valueless objects. He would vividly color the figures, animals, plants and objects with their synthetic and effective shapes, endowing them with a lively and intense power of expression. Upon his death in 1998, most of his works already belonged to various collectors in Brazil and other countries. The rest landed in the garbage dump, once the Roseno family had enjoined the road department workers to clean out the lodging.

Coenho Etol, 1992 © Collection de l'Art Brut, Lausanne
Antonio Roseno de Lima, Coenho Etol, 1992 © Collection de l’Art Brut, Lausanne
Bebado, u.d. © Collection de l'Art Brut, Lausanne
Antonio Roseno de Lima, Bebado, u.d. © Collection de l’Art Brut, Lausanne

English text and photos from Collection de l’Art Brut, Lausanne

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