About and contacts

Mail: outsiderartnow@gmail.com
Follow Outsider Art Now on: Facebook, Twitter, Instagram and Pinterest

IT
Questo blog tratta di Outsider Art, termine coniato da Roger Cardinal nel 1972 atto a descrivere un’arte creata fuori dalle barriere della cultura ufficiale. L’Outsider Art raccoglie l’eredità della francese ”Art Brut”, categoria coniata da Jean Dubuffet nel 1945, indicante produzioni artistiche realizzate da non professionisti o pazienti degli ospedali psichiatrici, fuori dalle norme estetiche convenzionali. L’artista francese, con questo termine, intendeva definire un’arte spontanea, fresca e istintiva, “folle” e selvaggia, senza pretese culturali, tutti ingredienti ritrovabili nell’Outsider Art, fatta da artisti autodidatti e mai istituzionalizzati.
Nell’ambito dei miei studi riguardanti la Valorizzazione dei Beni Culturali (Accademia di Brera di Milano), mi sono avvicinata con particolare interesse a questo settore artistico. Questa passione è stata dettata fondamentalmente dalla differenza che intercorre tra Arte Outsider e mondo artistico contemporaneo: i molteplici linguaggi degli autori outsider rinascono e si rinnovano continuamente, incuranti delle mode e spinti esclusivamente dalla necessità di manifestare la loro interiorità.

EN
This blog wants to talk about Outsider Art, term coined by Roger Cardinal in 1972 to describe art created outside the boundaries of official culture. Outsider Art acquires “Art Brut” heritage, category created by Jean Dubuffet in 1945 to illustrate artistic productions of self-taught or patients of asylums, outside the conventional aesthetic standards. With this definition, the French artist wanted to define a spontaneous art, fresh and instinctive, “mad” and wild, independent from culture. We can find all these ingredients in Outsider Art, made from self-taught artists and never institutionalized ones.
As part of my studies relating to the Promotion of Cultural Heritage (Accademia di Brera, Milan), I approached with particular interest in this kind of art. This passion was dictated primarily by the difference between outsider art and the contemporary art world: the many languages of the outsider authors revive and update continuously, regardless of the mode and driven only by the need to express their inner selves.

Gloria Marchini